Al-Qur‘ân

2006

632 Abbildungen auf 640 Seiten, Tinte auf Papier, Glasseide – einseitig aluminiumbeschichtet – auf Buchkarton, 148 x 200 x 25. Auflage: 5.

632 images on 640 pages, ink on paper, aluminium-coated glass silk on cardboards, 148 x 200 x 25. Edition: 5.

»Al-Qur’ân is probably the subtlest of communications at the exhibition but one, which has the biggest of impacts. [Angelika Haak] uses the Quran as an installation, which hints at the American war over oil and civilisational superiority. But since it is just an open Quran (the installation), it is open to interpretation too. Just the thing art should do.«
Wagesh Soren, »Everywhere is war. Showcasing the art of war«,
Buzzintown, Mumbai, September 13, 2008.

Die Arbeit Al-Qur’ân
ist das Bild eines Buches.

Die Vorlage dieser Arbeit ist eine Ausgabe des Heiligen Korans in arabischer Schrift mit deutscher Übersetzung. Dessen Texte sind in zwei Spalten gegliedert und folgen in der Seitenanordnung der lateinischen Leseart von links nach rechts. Die Seiten wurden gescannt, in einem Bildbearbeitungsprogramm bearbeitet und in arabischer Leserichtung von rechts nach links neu gesetzt. Gedruckt wurde mit schwarzer Tinte auf hochweißem Dünndruckpapier. Dieses Papier ist holzfrei und nach DIN ISO 9706 alterungsbeständig.

Der Einband ist feuerfest und besteht aus einseitig aluminiumbeschichteter Glasseide auf Buchkarton gezogen, wobei die unbeschichtete weiße Seite die Ansichtsseite darstellt. Das Material wurde aus ausrangierten Hitzeponchos der Deutschen Bundeswehr gewonnen. Die maximale Betriebstemperatur von aluminiumbeschichteter Glasseide beträgt 500°C. Die Vorderseite des Einbandes trägt eine Blindprägung in Form eines stilisierten arabischen Schriftzuges. Die Auflage umfasst fünf Ausgaben. Jede ist nummeriert und handsigniert.

Die Ausgabe 3/5 wurde im September 2006 als Pflichtexemplar im Rahmen der Pflichtexemplarverordnung des Landes Baden-Württemberg bei der Württembergischen Landesbibliothek in Stuttgart eingereicht. Das Exemplar wird in den Magazinen der Württembergischen Landesbibliothek verwahrt. Die Arbeit Al-Qur’ân ist unter der Signatur 56/80557 ausschließlich in den Hauptlesesaal entleihbar. Die Ausgabe 4/5 ist ein Ausstellungsobjekt und Teil eines forlaufenden Prozesses, der sich mit Orten und Schauplätzen auseinandersetzt, welche mit der Thematik der Arbeit verknüpft sind. Die Ausgabe weist zwischenzeitlich Gebrauchsspuren auf.

»Al-Qur’ân is probably the subtlest of communications at the exhibition but one, which has the biggest of impacts. [Angelika Haak] uses the Quran as an installation, which hints at the American war over oil and civilisational superiority. But since it is just an open Quran (the installation), it is open to interpretation too. Just the thing art should do.«
Wagesh Soren, »Everywhere is war. Showcasing the art of war«,
Buzzintown, Mumbai, September 13, 2008.

The work Al-Qur’ân
is the image of a book.

An issue of the Koran in Arabic writing with German translation has been used as a model for the work Al-Qur‘ân. The type area of the original document is divided into two columns. The arrangement of the pages follows the left-to-right reading direction. The pages were scanned, edited with an image editing program and newly set in right-to-left reading direction, as in Arabic or Hebrew. The column with the translation has been removed. The work Al-Qur‘ân was printed using black ink on bright white lightweight paper (50g/qm). The paper is wood-free and ageing resistant after DIN ISO 9706 (German Institute for Standardization).

The book cover is fire-resistant and made of one-side aluminium-coated glass silk glued onto cardboards. The uncoated white side is the front view. The material comes from discarded heat protection ponchos of the German Armed Forces. The maximum operating temperature of aluminium-coated glass silk is 500°C (932°F, 773K). The book cover shows a blind embossing in form of a stylized Arabic calligraphy. The edition is limited to five issues. Every issue is numbered and hand-signed.

Issue 3/5 was sent in September 2006 as an obligatory copy to the State Library of Baden-Württemberg in Stuttgart, Germany. According to the »mandatory deposit order« of Baden-Württemberg, the editor is obliged to provide one issue for public use in the State Library. The copy is stored in the magazines of the State Library. The work Al-Qur’ân can be borrowed under the call number 56/80557 and viewed exclusively in the main reading room of the State Library of Baden-Württemberg. Issue 4/5 is an exhibition item and part of an ongoing process, which deals with locations connected to the subject. It was e.g. presented in August 2008 in the context of the exhibition »Everywhere is War (and rumours of war)« at Bodhi Art Mumbai, India and in April 2010 in New York at Climate Gallery. The issue shows meanwhile traces of use.